Trvalo udržateľná hromadná doprava? Polovica autobusov má do 7 rokov jazdiť na elektrinu
Bardejov 5. MÁJ, BSD
30.4 – 18.5. 2018
Európske solárne dni na Slovensku
V priebehu nadchádzajúcich 7 rokov má byť v priemere polovica autobusov vo vozových parkoch mestských dopravných podnikov na celom svete poháňaná elektrinou. Najväčším ťahúňom na trhu s elektrickými autobusy má byť Čína, ktorá s ich pomocou chce bojovať so zlou kvalitou ovzdušia v tamojších mestách.
Podľa novej štúdie organizácie Bloomberg New Energy Finance (BNEF) by mal počet elektrinou poháňaných autobusov na cestách vzrásť do roku 2025 z vlaňajších 386 tisíc na viac ako trojnásobok, teda až 1,2 miliónov kusov. Elektrobus by tak podľa BNEF tvorili približne 47% globálnej flotily . Hoci sa v globálnom meradle ide o vysoký podiel, podľa BNEF bude 99% všetkých autobusov s batériovým pohonom jazdiť v Číne, a podiel Elektrobus v ďalších krajinách tak bude podstatne nižšia.
"Tento trh povedie Čína vzhľadom k silnej domácej podpore a agresívnym cieľom na úrovni jednotlivých miest," uviedla autorka štúdie Aleksandra O'Donovan, analytička BNEF.
Hoci autobusy s elektrickým pohonom sú v porovnaní s ich dieselovými náprotivkami či autobusy, jazdiaci na stlačený zemný plyn (CNG) stále výrazne drahšie, na ich ekonomike prevádzky sa podľa BNEF pozitívne prejaví nižšie náklady na "palivo" a údržbu. Predpokladaný pokles cien batérií by takisto mal do roku 2026 priblížiť cenu niektorých Elektrobus na úroveň autobusov poháňaných naftou.
Čínskym výrobcom Elektrobus nahrávajú ciele tamojšej vlády, ktorá sa prechodom na elektrický pohon snaží zlepšiť situáciu v tamojších mestách, ktorá sužuje zlá kvalita ovzdušia. Najväčší čínsky výrobca vozidiel poháňaných elektrinou, spoločnosť BYD, v minulom roku predal na tamojšom trhu 128 tisíc autobusov s čisto elektrickým alebo hybridným pohonom, teda o približne štvrtinu viac ako v roku 2016.
oenergetice.cz/