Rovnomerné a nerovnomerné pohyby (Od krivky zabúdania k pohybom)
Žiaci často nevedia identifikovať rovnomerné a nerovnomerné deje/pohyby zobrazené pomocou grafu závislosti veličiny charakteristickej pre tento dej/pohyb od času, napr. dráhy s od času t, nevidia súvislosť medzi reálnym dejom/pohybom a zobrazeným grafom.
Videomeranie v prostredí Coach, kde žiak vidí dej/pohyb na videu a zároveň zobrazuje graf dráhy s(t) a graf rýchlosti v(t) tento problém odstraňuje. Žiak má dokonca možnosť presne spojiť polohu objektu voči zvolenej vzťažnej sústave s polohou odpovedajúceho bodu na grafe pomocou nástrojov softvéru Coach. · Na príklade niekoľkých javov z biológie, dejín, ekonomiky ukážeme žiakom možnosti uplatnenia získaných vedomostí a zručností v nefyzikálnych oblastiach a v bežnom živote, čo často žiaci samostatne nevedia. · Aktivitou „Rovnomerné a nerovnomerné deje v bežnom živote“ rozvíjame tzv. „medzipredmetové vzťahy“ Žiaci skúmajú vybrané javy v širších súvislostiach, hľadajú spoločenské, historické a politické príčiny priebehu týchto javov. Je to odpoveď na častú otázku žiakov: “ A načo mi to bude? Ja nebudem študovať fyziku!“. · Analýza krivky zabúdania a zapamätania má výchovný charakter: dáva žiakom návod, ako efektívne študovať a zároveň zdôvodňuje proces zabúdania a zapamätania poznatkov. Pojem priemerná rýchlosť si žiaci osvojili už na ZŠ. Táto prvotná a zafixovaná vedomosť je často taká dominantná, že žiaci odmietajú prijať pojem okamžitá rýchlosť a aj úlohy s nenulovým zrýchlením riešia rovnako ako úlohy s nulovým zrýchlením. Hodina venovaná tejto problematike by mohla tento problém vyriešiť.
Spojená škola J. Henischa
Spojená škola J. Henischa
Spojená škola J. Henischa
Spojená škola J. Henischa